Dat witte scherm staart je aan en er komt geen letter op… Waar moet je beginnen? Of dan heb je ein-de-lijk een zin getypt, lees je ‘m na en denk je; “wat een bagger!”
Ergens is het fijn dat een blog aan zoveel voorwaarden ‘moet’ voldoen:
- Kort – of soms juist lekker lang
- Krachtig
- Helder
- Duidelijk en lekker leesbaar
- En het moet natuurlijk die klantmagneet zijn, want daar doe je het voor…
- Oh ja, en dan het liefst ook nog netjes iedere 2 weken hè?
Maar juíst door al die dingen voel je de paniek al opkomen. Letterlijk voel je de kramp in je nek en schouders. Waar je nog vol goede moed startte met schrijven, voel je nu je energie als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een diepe zucht.
Geen zorgen!
Ik loods je er doorheen. Schrijven is hartstikke leuk en met deze 5 stappen schrijf jij een dijk van een blog!
“Volg deze 5 stappen en ook jij schrijft een dijk van een blog!”
Stap 1 – Welke prangende vraag wil je beantwoorden?
Je gaat natuurlijk niet zomaar iets schrijven.
Leuk hoor dat het fantastisch weer was of dat Verstappen dit weekend won, maar je klant haalt daar weinig waarde uit. En dat is natuurlijk JUIST waarom je gaat bloggen! Klanten verwennen met jouw kennis en kunde. Het liefst dan ook nog met een glimlach op zijn/haar gezicht.
Juist waar jullie je in onderscheiden ten opzichte van anderen, dát wil je overbrengen. Droge kennis kan je klant ook op Google vinden.
Een persoonlijke touch is daarom zoooooo belangrijk en veel bedrijven laten juist daar de winst liggen. Jij gelukkig niet! Anders las je dit/deze blog niet
— SIDENOTE: wist je trouwens dat beiden kunnen? Het blog, de blog, dit blog, deze blog = allemaal goed
Schrijf in 1 heldere zin op waar je klant na het lezen van jouw blog antwoord op heeft.
En ja. Ik weet dat jij barst van de kennis. Maar echt, behandel maar 1 onderwerp per keer.
Dus bijvoorbeeld in mijn geval:
Met mijn 5-stappenplan weet je hoe je eenvoudig & snel een dijk van een blog schrijft die klanten aantrekt (Dacht je dat dit een link was? Haha, mispoes! Je zult gewoon de tekst moeten doorakkeren!)
“In slechts 5 seconden moet het gebeuren; je klant verleiden om door te lezen!”
Stap 2 – Je hebt 5 seconden om je in je klant te verplaatsen
Die eerste paar seconden – onderzoek wijst uit dat het er 5 zijn – wil je zóveel herkenbaarheid bij je klant, dat hij wel door MOET lezen.
“Shit hé, ze heeft het over mij! Ik zit inderdáád altijd te stoeien met een blog schrijven. Het kost me bakken energie. En als er dan eindelijk iets op papier staat vind ik het inderdaad vaak een bagger verhaal!”
SLEUR je klant jouw blog in door te starten met een herkenbaar voorbeeld.
Beschrijf een situatie – zo beeldend mogelijk en bedenk hoe jouw klant zich voelt als hij jouw blog leest.
Hangt ‘ie aan je lippen of denkt ‘ie: NEXT! En hup, een klik op het kruisje en weg is jouw moment of glory.
— SIDENOTE: En misschien nog eentje in de categorie ‘stichting open deur’, maar jij kent jullie klanten het beste (mag ik tenminste hopen). Waar springt jouw klant een gat van in de lucht?
“Wilt u ook weten hoe u de perfecte blog schrijft om uw klanten aan te haken? Volg dan dit 5-stappenplan.”
“Yo! Ook de giga-gaafste-geweldigste blog ever schrijven? Check ff deze 5 steps en je nailed ‘t!”
Lijkt me duidelijk hè?
“Waar springt jouw klant een gat van in de lucht? Een nette tekst waarin je ‘m met ‘u’ en ‘uw’ aanspreekt of liever iets losser en vlotter taalgebruik?”
Stap 3 – Geef, Geef, Geef
Kennis is macht. Ja toch? Jammer, maar helaas. Ik prik je bubbel hierbij kapot. Lange tijd was het zo dat bedrijven dat vonden en dus het liefst zo min mogelijk deelden. Stel je ook voor dat je concurrent er eens met jouw kennis vandoor ging!
Maar tegenwoordig is ALLES overal te vinden. Wees dus NOOIT gierig met het delen van jouw kennis, want anders klikt je klant zo door naar de volgende website.
Je klant komt JUIST om jouw kennis en expertise te halen. Dan wil je toch ook laten zien dat je weet waarover je praat?
“Wees nooit, maar dan ook nooit, gierig met kennis. Je klant klikt je website weg als hij niet vindt wat hij zoekt…”
- Geef voorbeelden
- Maak dingen duidelijk
- Verdiep
- Verwijs naar andere waardevolle kennis
- Drop een stappenplan
- Leer
- Geef
- En belangrijk: maak het lekker praktisch. Pak je klant aan de hand zodat hij daarna zelf aan de slag kan.
Als jij ECHT de expert bent in jouw markt, dan gaat hij uiteindelijk toch wel overstag.
Geloof me, hij gaat echt niet zelf zijn KOSTBARE TIJD zitten verdoen aan iets wat jullie 10x zo goed kunnen! Ieder zijn vak zeg ik altijd.
Stap 4 – Los dat probleem ook ECHT op
Als je de voorgaande stap volgt, dan kan deze stap al bijna niet misgaan. Je doel is natuurlijk om de vraag van stap 1 te beantwoorden. Al jouw kostbare kennis heb je in stap 3 al gedeeld als het goed is.
Kijk nog even goed naar die vraag in stap 1. Die vraag, daar zit ALTIJD een probleem onder. Weet dus welk probleem je oplost en LOS HET OOK ECHT OP met je blog.
— SIDENOTE: Het probleem wat ik voor jou oplos met deze blog?
Jij besteedt je kostbare tijd niet langer aan een wit vel voor je neus, maar aan een topverhaal. Je snapt hoe het moet en in plaats van weglekkende energie ben je ineens veranderd in een stuiterbal en dolenthousiast over je eigen geschreven verhaal! Niet onbelangrijk; klanten hangen aan je lippen en willen meer van jou en je bedrijf weten.
Zo. Hèhè. Heerlijk. Ik hou van problemen oplossen.
Stap 5 – Check of je blog voldoet aan deze 7 dingen
Waar ik mijn blog mee begon hè, die voorwaarden waar een blog aan ‘moet’ voldoen, dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Want kort.
Want krachtig.
Want helder.
Want duidelijk.
Want klantmagneet.
Want 1x per 2 weken.
Dat is allemaal waar hoor. Maar als je die afvinkt, dan ben je er – helaas – nog niet.
Ja sorry… Ik schreef al dat schrijven leuk was. Niet dat het simpel is hè?
“Er zijn 1001 dingen waar je rekening mee kunt houden als je een goede blog wilt schrijven. Zorg in ieder geval dat je deze 7 dingen checkt!”
Er zijn namelijk nog 1001 dingen, mwah beetje overdreven misschien, waar je rekening mee kunt houden. Hieronder in ieder geval de belangrijkste 7 op een rijtje:
- Zorg voor gezelligheid. 1100 woorden die achter elkaar geschreven zijn, zonder witregels, plaatjes of structuur? Dat gaat echt he-le-maal NIEMAND lezen. Als je dat wilt, pak dan de bijbel ofzo.
- Google – en je klant ook – wil je kunnen vinden en houdt wel van een goed verhaal. SEO helpt. Search Engine Optimization, jou vast niet onbekend? Je kunt er een maandenlange studie naar doen, maar in het kort komt het hierop neer: Google wil – net als jij – dat je klant vindt wat hij zoekt. Stel jij dus een vraag op je website en je beantwoordt ‘m ruk? Dan is je lezer teleurgesteld. Google ook. Een volgende keer staat je concurrent een stuk boven jou en je toekomstige klant klikt op die link in plaats van jouw blog. Boehoe, huilie-huilie.
- Mensen zijn dol op verhalen. We onthouden verhalen ook beter dan droge kost. Schrijf dus het liefst een verhaal waarin je ondertussen je kennis deelt. Droge cijfers, lange zinnen, onbegrijpelijke woorden? Jouw klant wordt een Sjaak-afhaak.
- Korte blogs of lange blogs schrijven? Echt waar, het maakt geen r**t uit, zolang je klant maar antwoord krijgt op zijn vraag en ECHT geholpen wordt. Zolang je blog maar interessant is en je aandacht weet vast te houden is alles oké. Google denkt er trouwens net zo over.
- Schrijf zoals je praat. Deze tip is echt lifechanging geweest voor mij. Lange tijd schreef ik prima weg, maar altijd voelde ik dat er iets schortte aan mijn teksten. Ze waren best saai. Totdat ik deze tip kreeg. Geloof me, dit is waar jij je kan onderscheiden van je concurrenten! Met praten hebben ook niet al jouw zinnen exact hetzelfde aantal woorden. In je blog dus ook niet. Kort. Lang. Wissel het lekker af!
- Schrijf actief. Dus schrap de woorden zullen, zallen, kunnen, worden, gaan uit je tekst. Daar valt je klant namelijk van in slaap. “Ik zou me zo kunnen voorstellen, dat jij iemand bent die veel kennis heeft en dus worden jouw teksten altijd net een beetje te lang van stof en dan gaan jouw klanten net zo snel weer van je website als dat ze er gekomen zijn”. Gaaaaaappppppp.
- Sluit altijd af met een call to action: zet je klant aan het werk. Laat iets downloaden. Inschrijven voor een evenement. Contact opnemen voor een kop koffie. Iets.
Dus, rapappapapa komt ie:
Denk jij na het lezen: “Juud wat een TOP tips geef je hier! Dit lost mijn blogprobleem inderdaad helemaal op. Alleen… Wat me óók duidelijk is geworden, het is een vak. Misschien kan jij doen waar jij goed in bent, dan doe ik gewoon waar ik goed in ben?”
Tuurlijk! Goed idee! Laten we eens bellen, appen, mailen of zoomen. Dan help ik je.